JobZoo Logo
Løn database over jobs, personer & spørgsmål


A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Æ Ø Å

Hvad tjener en category manager

Introduktion til Category Manager-rollen

En Category Manager er en vigtig aktør i detailhandels- og distributionsbranchen, der har ansvaret for at udvikle og implementere strategier for specifikke produktkategorier. Dette job kræver en dyb forståelse af markedet, kundernes behov og konkurrenterne. En Category Manager arbejder ofte tæt sammen med indkøbsafdelingen, marketingteamet samt salgsafdelingen for at optimere sortimentet og maksimere indtjeningen fra de relevante produktgrupper. Rollen indebærer også dataanalyse og rapportering, hvilket betyder, at man skal kunne tolke salgstal og markedstrends for at træffe informerede beslutninger om produktsortimenter. Dertil kommer ansvar for budgetter og økonomiske mål samt opfølgning på disse.

Uddannelseskrav til en Category Manager

For at blive Category Manager kræves der typisk en relevant videregående uddannelse, som kan være indenfor områder som erhvervsøkonomi, markedsføring eller supply chain management. Mange virksomheder foretrækker kandidater med erfaring fra detailhandel eller relaterede brancher. Det kan være nyttigt at have praktisk erfaring med kategoristyring eller produktudvikling før man træder ind i rollen som Category Manager. Desuden er det vigtigt at besidde stærke analytiske evner samt gode kommunikationsfærdigheder, da arbejdet involverer meget samarbejde med forskellige teams indenfor virksomheden.

Jobbeskrivelse Hvad laver en Category Manager

En daglig arbejdsdag for en Category Manager kan variere betydeligt afhængigt af virksomhedens størrelse og struktur samt den specifikke kategori vedkommende har ansvar for. Generelt vil arbejdsopgaverne inkludere analysering af salgsdata for de produkter under deres ansvar identificering af trends på markedet udarbejdelse af strategier til forbedring af salg samarbejde med leverandører omkring prisfastsættelse planlægning af kampagner samt overvågning af lagerbeholdningen. Derudover er det også vigtigt regelmæssigt at evaluere performance i forhold til de fastsatte mål og justere strategien efter behov.

Lønninger Startlønnen som Category Manager

Når man starter sin karriere som Category Manager, ligger startlønnen generelt mellem 30.000 kr. til 40.000 kr. , alt afhængig af hvilken branche man arbejder i samt ens tidligere erfaringer og uddannelsesbaggrund. I større virksomheder kan startlønnen dog være højere grundet et øget ansvarsniveau samt kravene til mere specialiseret viden omkring kategoristyring.

Maksimal løn Hvad tjener de mest erfarne

Erfarne kategori managers kan nå op på lønninger helt op mod 70.000 kr. , men dette varierer naturligvis afhængig af faktorer såsom virksomhedens størrelse, geografisk placering såvel som kompleksiteten i den kategori de håndterer . Kategori managers der arbejder indenfor nicheområder eller komplekse produkter har mulighed for højere kompensation end dem der arbejder indenfor mere almindelige varer.

Lønniveauets gennemsnit Hvad tjener category managers typisk

I Danmark viser undersøgelser om lønniveauerne blandt category managers et gennemsnitligt niveau mellem 45.000 kr. -60.000 kr. , hvor mange faktorer spiller ind såsom geografi København vs mindre byer, type virksomhed store internationale vs lokale osv. . Det anbefales derfor altid tjekke specifikke benchmark data fra relevante organisationer eller faglige netværk før man vurderes sin egen værdi baseret på disse tal

Kravene til kompetencer hos en Category Manager

En succesfuld category manager skal besidde både analytiske evner såvel som kreative færdigheder - dette gør dem i stand til ikke blot analysere tal men også finde innovative løsninger når udfordringer præsenteres Evner indenfor projektledelse er ligesom uundgåelige da mange opgaver indebærer styring over flere interessenter samtidigt hvilket kræver god koordinationssans kommunikationsevner Endvidere bør forståelsen imod digitalisering ligge højt idet online platforme fortsat bliver mere dominerende derfor vil kendskab både hos e-commerce området være essentiel fremadskuende.

Dynamikken mellem salary negotiation and advancement opportunities

Sammenkoblingen imellem lønforhandling mulighederne få befordringer hører næsten alle steder hjemme - især når vi snakker rollemodellermentorer At have nogen du ser op til samtidig med du udfordrer dig selv ift nye projekterprocedurer bidrager kraftigt dertil Det handler nemlig ikke kun om hvad man får betalt nu men hvordan ens værdier vokser over tid Så lad os sige hvis A kom ind først under lavtal B kom senere men fik samme udbytte Vi må erkende A lider tabet pga mangelfuld selvtillid ringe formidlingsevner ift sine egne præstationer Derfor anbefales klare skriftlige aftaler mht både forventningsafstemning ved ansættelseroprænsning rundt årlige performance reviews





Copyright © 2024 JobZoo.dk