At være lokofører hos DSB Danske Statsbaner er en central rolle i det danske transportsystem. Lokoføreren har ansvaret for at føre togene sikkert og effektivt, samtidig med at de sikrer, at passagererne kommer frem til deres destinationer til tiden. Jobbet kræver ikke blot teknisk dygtighed, men også en stor ansvarsfølelse og evnen til at træffe hurtige beslutninger under pres. Det er et job, der kombinerer både fysisk og mental udfordring, hvilket gør det til en spændende karrierevej for mange.
For at blive lokofører hos DSB skal man gennemgå en omfattende uddannelse. Uddannelsen indebærer både teoretiske kurser og praktisk træning på de forskellige typer af tog, som DSB opererer med. Man skal have en gymnasial uddannelse eller tilsvarende samt bestå relevante tests for at kunne komme ind på lokoførerskolen. Uddannelsen strækker sig typisk over 1-2 år og inkluderer emner som sikkerhedsteknikker, signalsystemer, drift af togsystemet samt kundeservice.
Lokoføreren har ansvaret for driften af toget fra station til station. Dette inkluderer kontrol af hastighedsbegrænsninger, overvågning af signalsystemet samt kommunikation med kontrolcentralen og andre medarbejdere i transportsektoren. Lokoføreren skal kunne reagere hurtigt på uventede situationer såsom tekniske problemer eller ændringer i ruteniveauet grundet vejarbejde eller andre hændelser. Derudover arbejder lokoføreren ofte sammen med konduktører for at sikre passagerernes komfort og sikkerhed under rejsen.
Som lokofører kan arbejdstiderne variere betydeligt afhængigt af skiftplanlægningen i DSBs driftssystem. Mange lokførere arbejder skiftende vagter inklusive tidlige morgenvagter, sene aftenvagter samt weekendarbejde. Dette kan give nogle udfordringer med privatlivet dog værdsætter mange ansatte fleksibiliteten ved skiftarbejde som en fordel ved jobbet. Dette behov for fleksibilitet kræver desuden god planlægning fra den enkelte medarbejders side for effektivt at balancere arbejde med fritid.
Lønnen som lokofører varierer afhængigt af erfaring, placering i Danmark samt arbejdstimerne om måneden. Lønstrukturen hos DSB er opbygget omkring et fast grundbeløb plus tillæg baseret på anciennitet. Ledelsen tilbyder også bonusser baseret på performance elementerne. Det betyder egentligt ,at nyuddannede får startløn,hvilket ikke nødvendigvis reflekterede hvad mere erfaren kolleger tjener. Periodiske lønforhandlinger sikrer desuden justering efter inflation osv. , hvilket stabiliser arbejdsmiljøet generelt ift. at få økonomien udgivet korrekt. Hertil kommer pensionsordninger,som yderligere løfter værdien når man vurdering samletset muligheden ved jobbet,fremadskuende når man overvejer langsigtede planer etc. .
I Danmark ligger startlønnen normalt mellem 28.000 kr. -34.000 kr. pr måned før skat. Nogle nyuddannede vælger dog ofte jobs udenfor denne branche grunnet bedre muligheder ift. personlig udvikling. Mange vil derfor finde,lønniveauet visse steder måske lavere end forventningen. Med tiden stiger lønningerne dog betragteligt,dog vil gennemsnitligt niveauskifte igennem årene vise ret stor stigning. Dette gør selve professionel udvikling vigtigt,når man ser tilbage senere hen. Gode arbejdspladser bør belønnes hvis trivsel opnåes -herunder sundhedsprogrammer mv. som bidrager positivt hertilDerudover kan diverse tillæg komme oveni hvis vagterne strækker sig længere end normalt,hvilket øger den samlede indkomst markant
Maksimallønniveau blandt erfarne lokale førerer kan nå helt op omkring 45-55 tusinde kroner pr måned alt afhængig organisationens struktur,normerne indenfor branchen osv. Typisk ses højtlønnede chefstillinger ofte knyttes direkte arbejde ledelse via interne organisationstrukturer. Hvis der findes nogen stillinger relateret dertil hvor ekstra kvalifikation nødvendig f. eks specialisering indenfor bestemte områdermasserart,kundeservicekan dette ligeledes betyde ændret perspektiv mht. muligheder fremover. I takt overskuddet vokser hertil investeres flere ressourcer imellem t såvel personlig videreuddanningkurser,muligheder komplementære services gældende