FPS-man, eller First Person Shooter Manager, er en relativt ny og spændende karrierevej inden for gaming-industrien. Denne stilling kræver både teknisk kunnen og forståelse for strategisk ledelse. FPS-manden arbejder typisk med at koordinere teamet bag udviklingen af first person shooter-spil, hvor de skal sikre, at alle aspekter af spillet fungerer optimalt. Dette inkluderer alt fra gameplay-design til grafik og lyddesign. Rollen kan variere afhængigt af det specifikke projekt, men den centrale opgave er altid at sørge for et sammenhængende produkt, der appellerer til spillerne.
Som FPS-man har man ansvaret for at lede et team bestående af programmører, designere og kunstnere. Det indebærer ofte planlægning af arbejdsprocesser samt sikring af overholdelse af deadlines. En vigtig del af jobbet involverer også kommunikation med interessenter som producenter og marketingteams for at sikre, at spilverdenens vision bliver realiseret korrekt. Desuden skal FPS-manden være i stand til at analysere data fra testspillere for løbende at forbedre gameplay-oplevelsen.
For at blive en succesfuld FPS-man kræves der typisk en kombination af uddannelse og erfaring inden for spiludvikling eller relaterede områder såsom computer science eller grafisk design. Mange virksomheder foretrækker kandidater med praktisk erfaring fra tidligere projekter samt en stærk portefølje der viser deres arbejde indenfor gaming-verdenen. Evnen til hurtigt at lære nye værktøjer og teknologier er også afgørende i denne hurtigskiftende branche.
Når man træder ind i rollen som FPS-man, vil startlønnen normalt ligge mellem 35.000 - 50.000 kr om året afhængig af virksomhedens størrelse samt kandidatens erfaring og kvalifikationer. Det er vigtigt på dette stadie ikke kun fokusere på lønnen men også på muligheden for vækst indenfor virksomheden og branchen generelt.
I takt med erhvervelse af mere erfaring vil lønnen stige betydeligt over tid mange etablerede FPS-mænd tjener mellem 60.000 - 90.000 kr årligt efter nogle års erfaring i feltet ved større studier som Activision eller EA Sports hvor komplekse projekter giver mulighed for højere kompensation.
I topniveauet kan de mest succesrige FPS-mænd tjene over 100.000 kr årligt især hvis de arbejder på blockbuster titler hvor deres ledelseskompetencer direkte påvirker spillets salgstal positivt det samme gælder hvis de involveres i større franchises eller får ansvarlige roller under produktionen.
Ifølge rapporterne ligger den gennemsnitlige årsløn for en person i denne rolle omkring 70-80 tusinde kroner hvilket igen varierer meget alt efter placering by vs land samt virksomhedstype små indie studier kontra store internationale firmaer. Dette gør jobtitlen attraktiv ikke blot pga den spænding spillene bringer men også pga potentiale økonomiske gevinster
I rollen som fps manager er samarbejdet mellem forskellige faggrupper essentielt managers skal kunne kommunikere effektivt både opadtil mod ledelsen samt nedadtil mod udviklerne hvilken type information udveksles Hvad bruges data fra playtests egentlig Her skaber samarbejdet klarhed omkring målsettingerne Hvordan ser et færdigt produkt ud ifht tidspunkterne Ofte har disse teams daglige stand-up møder hvor resultater præsenteres hurtigt så der nemmere kan tages beslutninger om ændringer uden forsinkelser.