Folketingsmedlemmer i Danmark spiller en central rolle i landets demokratiske system. De er ansvarlige for at repræsentere borgerne, udarbejde og vedtage lovgivning samt sikre, at regeringen holdes ansvarlig for sine handlinger. At være medlem af Folketinget kræver ikke kun en dyb forståelse af politik, samfundsforhold og lovgivning, men også evnen til at kommunikere effektivt med vælgerne og samarbejde med kolleger på tværs af partier. Jobbet som folketingsmedlem indebærer også rejser, møder og arrangementer både i Danmark og internationalt. Det er et job med mange udfordringer men også betydelige belønninger.
Som folketingsmedlem har man mange forskellige opgaver. En vigtig del af arbejdet er at deltage i debatter om love og beslutninger, der påvirker det danske samfund. Dette inkluderer alt fra sociale forhold til økonomi, miljøbeskyttelse, sundhedsvæsenet osv. Folketingsmedlemmer skal være godt informerede om de emner, de arbejder med, hvilket ofte kræver research samt møder med eksperter inden for forskellige områder.
Dertil kommer den legislative proces medlemmerne skal diskutere forslag fra regeringen såvel som private forslag Børnesager fra andre medlemmer eller udvalg. De kan stille ændringsforslag til eksisterende love eller foreslå nye lovgivninger baseret på vælgernes behov eller aktuelle problemstillinger i samfundet.
Derudover fungerer folketingsmedlemmer ofte som bindeled mellem vælgere og regering de lytter til borgernes bekymringer og forsøger at tage disse videre ind i Folketinget gennem spørgsmål eller forslag. De deltager også aktivt i udvalgsmøder hvor specifikke emner behandles mere detaljeret end under plenarmøderne.
Lønnen for et folketingsmedlem kan variere afhængigt af flere faktorer herunder anciennitet samt eventuelle tillidshverv som formand eller næstformand for udvalg mv. . Grundlønnen fastlægges på baggrund af overenskomster indgået mellem fagforeningerne indenfor offentlig sektor samt finanslovene der bestemmer rammerne for offentlige lønninger generelt.
I 2023 var startlønnen normalt omkring 60 af lønrammen fastsat via Finansministeriet hvilket svarer til ca 58000 kr. md før skat . For nyvalgte medlemmer vil dette typisk være deres grundløn når de første gang træder ind. Lønniveauet justeres jævnligt ifølge inflationen så det kan forventes at stige lidt hvert år - dog uden nødvendigvis store spring hvis ikke der er politiske ændringer fra regeringens side angående selve strukturændringer mm. .
Ifølge de seneste data tjener et gennemsnitligt medlem omkring 75-80 mere end grundløn hvilket bringer dem op omkring 100000-120000 kronermåned inklusiv diverse tillæg såsom rejse-, arbejdspladstillæg etc . Disse tal varierer dog naturligvis eftersom nogle måske har yderligere positioner f. eks næstformænd der giver ekstra incitament plus andre ydelser - eksempelvis fratrædelsesgodtgørelse efter afsluttet periode osv. . Derudover vil nogle have personlige rådgivere ansatte hvilket ligeledes øger samlede omkostning hvis disse finansieres direkte via skattefinansiering igennem partiet.
I tilfælde hvor enkelte personer besidder særlige stillinger indeholdende administrative opgaver f. eks departementschefer, så findes et højere niveau idt sådanne personer kan få udbetalt mellem to hundrede tyve tusinde kroner pr måned alt afhængig hvilken stilling man måtte have haft tidligere mens man arbejdede tidligere før valgperioden
Aldeles vigtigt vedrørende kompensation modtaget Der gives tillæg oveni ens basisbeløb Hvis du sidder eksempelvis udvalgsformand får du ekstra honorar især ved længerevarende engagement , ligesom formanden selv naturligvis står stærkere ift indsats under høringer el. lign . Samtidigt findes muligheder anvendeligt opsparede midler lokalt baseret på medlemsmødeaktiviteter m. v. , derfor ses det ofte når valgene nærmer sig hvordan den samlede udbetalte penge stiger markant blandt ledelsen hos større partier pga intensiverede kampagner
Når vi snakker konkret skattemessig behandling gælder reglerne ligesom ethvert andet job I Danmark betaler alle lønnmodtagere en procentdelden marginale skattesats ud fra hvor meget netop personen tjener samlet set hver måned Af denne årsag ses tit store variation imellem hvad politikerne reelt beholder versus totalindtægt , da høje skatter kombineres sammenlagt forsikring m. m. , således resulterer faktisk nettoprocent visse gange langt lavere end almindelig privatansatte oplever dette skrives desuden oftere om hvilke konsekvenser dette kunne have på kandidaters motivation fremadretted.