JobZoo Logo
Løn database over jobs, personer & spørgsmål


A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Æ Ø Å

Hvad tjener en hotelreceptionist

Introduktion til receptionistjobbet på hoteller

Receptionistens rolle på et hotel er en central del af gæsternes oplevelse og hotellets drift. Receptionister fungerer som det første kontaktpunkt for gæster, der ankommer til hotellet. Deres opgaver spænder fra at byde gæster velkommen, tage imod reservationer og checke ind og ud, til at besvare spørgsmål om hotellets faciliteter samt lokale attraktioner. Receptionisten skal også være i stand til at håndtere klager og problemer, hvilket kræver både kommunikationsevner og problemløsningsevner. Jobbet indebærer også administrative opgaver såsom at holde styr på reservationer og sikre korrekt fakturering af gæsterne. I denne artikel vil vi undersøge jobbeskrivelsen for en receptionist i hotelbranchen, samt lønniveauet inklusive startløn, gennemsnitlig løn og toplønninger.

Jobbeskrivelse for en receptionist på et hotel

En receptionist er ofte den første person, som gæsterne møder ved ankomsten til et hotel derfor er det vigtigt, at receptionisten har en venlig personlighed og evnen til at skabe et godt førstehåndsindtryk. Udover de grundlæggende opgaver med ind- og udtjekning kan receptionisten også være ansvarlig for telefonbesvarelse, e-mailkorrespondance samt håndtering af forespørgsler fra både nuværende kunder og potentielle kunder. En vigtig del af arbejdet involverer brugen af reservationssystemer - software der hjælper med bookingprocessen - hvilket betyder at receptionister skal have tekniske færdigheder udover deres sociale kompetencer.

Sikkerhed er også en vigtig del af jobbet receptionisten skal kunne identificere legitime kunder mod dem uden reservation eller mistænkelige aktiviteter i lobbyen. Desuden kræves der ofte fleksibilitet hvad angår arbejdstider mange hoteller opererer døgnet rundt hvilket betyder skiftarbejde kan være nødvendigt herunder nattevagter i weekender eller helligdage.

Kravene til stillingen som receptionist

For at blive ansat som receptionist hos de fleste hoteller kræves typisk en gymnasial uddannelse eller tilsvarende kvalifikationer dog foretrækker mange arbejdsgivere kandidater med erfaring inden for servicebranchen særligt hvis man har arbejdet direkte med kunder før. Gode kommunikationsevner på såvel dansk som engelsk og gerne flere sprog er vigtige da man arbejder med mennesker fra forskellige baggrunde hver dag.

Nogle hoteller tilbyder specifik træning omkring deres interne systemer eller procedurer når nye receptionister starter dette kan inkludere oplæring i hvordan man bruger bookingsystemet effektivt samt kendskab til de forskellige tjenester tilbydes af hotellet såsom roomservice eller konferencefaciliteter.

Lønniveauet for receptionister på hoteller

Lønnen for receptionsmedarbejdere varierer afhængigt af placering, erfaring niveau samt størrelsen type hotellernes driftsformål f. eks luksushoteller vs budgetvenlige moteller. Generelt set findes der tre hovedkategorier når vi taler om løn startløn for nyuddannede, gennemsnitlig årsløn for mere etablerede medarbejdere samt maksimal potentiel fortjeneste hvis personen har meget erfaring sammenlagt over tid ved arbejdsgiverne ønsker yderligere ansvar.

Startlønnen for receptioinstillinger

I Danmark ligger startlønnen typisk mellem 23.000 kr. - 25.000 kr pr måned før skat afhængig hvor man arbejder henholdsvis større byområder hvor leveomkostningerne generelt højere end mindre landsbyområder . Dette niveau giver nyansatte mulighed for økonomisk stabilitet mens de lærer sig selv hvad jobbet indebærer samtidig bygge relationerne hos både kolleger ledelse ligesom gæsteoplevelser forbedres hele tiden efterfølgende.



N. B Dette beløb inkluderer ikke bonusser tillæg ordentligt arbejde aftaler.

Kildeangivelse statistik over gennemsnitlige lønninger

Ifølge diverse jobportaler rapporteres det ,at den gennemsnitlige årsløn blandt recepcionister svævende omkring 30-35k kr. , dog kan dette variere baseret upon hvilken virksomhed man arbejder under visse forholdtypisk kædeder ifald I forbindelse hermed har større virksomheder desuden tendens mod højere kompensationstrukturer sammenligne små lokale bedrifter heraf bliver forklaringer forståelig iht skala størrelse operationelle rammer organisationers succeskriterier mm . Gennemsnittet dækker over personer beskæftigelsesgrupper bred variation alt fra just nyere kollegaer indgå helt fremme veteran repræsentanter derfor ses udsving altid eksistere ligesom påvirkning lokalmarkedets dynamikker skaber forskydninger værdien tilbud versus efterspørgsel sikkerhedsniveau relateret adfærdsmuster ansatte således ændre betingelser jævnfør offentlige politiske retningslinjer ændringer osv .





Copyright © 2024 JobZoo.dk